pirmdiena, 2011. gada 21. februāris

Šūpuļdziesma mazulim

UNESCO jeb Apvienoto Nāciju Organizācijas Izglītības, zinātnes un kultūras organizācija Dzimtās valodas dienā, tas ir šodien, 21.februārī, aicina pievērsties šūpuļdziesmām dzimtajā valodā. 
"Dziesma ir valodas nesējs, taču vienlaikus arī sabiedrības vienotājs. Tā kā pavediens vērpjas cauri paaudzēm, atstājot mantojumu mūsu sirdī un prātā. Ikvienam ir kāda sev mīļa šūpuļdziesma, ko mums dziedājušas māmiņas vai vecmāmiņas, un kas saistās ar noskaņu, kurā ietverts kāds īpašs stāsts. Lai arī kādā valodā dziesma dziedāta, galvenais ir sirsnība un emocijas, kas tajā ieliktas un tiek nodotas tās klausītājam viņam saprotamā un mīlētā valodā, tādējādi arī ceļot pašas valodas vērtību un izjūtu. Tāds arī ir UNESCO nodoms – ar šīs starptautiski atzīmējamās dienas palīdzību pievērst uzmanību valodas saglabāšanas jautājumiem, valodu daudzveidībai un pats galvenais – valodas nozīmei harmoniskas personības izaugsmē,” stāsta UNESCO LNK ģenerālsekretāre Dagnija Baltiņa.
Jāatzīst, ka esmu ne visai čakla dziedātāja un tikai reizēm dēliņam nodziedu "Aijā žūžū"  vai "Velc pelīte". Bet atceroties, kā man patika, ka bērnībā tētis dziedāja "Uzsniga sniedziņš balts" (jā, tā bija mana šūpuļdziesma, kas tika dziedāta liekot gulēt pusdienlaiku), arī mana apņēmība ir kļuvusi lielāka.
Ja arī Tev ir kam dziedāt šūpuļdziesmu, bet piemirsušies vārdi un melodijas, iesaku izmantot palīgu - pasakas.net sadaļu "Šūpuļdziesmas". Pieejamas gan šūpuļdziesmas ar visu dziedājumu (un arī video), gan arī tikai pavadījums jeb karaokes versija :)

Kādu šūpuļdziesmu Tev dziedāja bērnībā?
Vai Tu savam mazulim regulāri dziedi šūpuļdziesmu?


2 komentāri:

Daiga teica...

Sveiki :) kopš noklausījos šupuļdziesmu par šmuli, tā ir kļuvusi par manu favorītu, jau 2 gadus dziedu pat tad, kad bērni nav jāliek gulēt :D Un no tā, kas man ir nostaļģisks no šī repertuāra - laikam dziesmiņa - Miedzinš nāk - no vakara pārraides (maģiski mīļa).

Elīna teica...

šmuli es šodien visu dienu skandēju galvā :)
Miedziņš nāk ir gan liela nostaļģija :)
atcerējos, ka man vēl mēdza dziedāt "Dzied circenītis aizkrāsnē"